Hogyan hagyta állva az Index a konkurenciát?


Február végén már nagyon sok csatornán lehetett érzékelni, hogy az olvasók ingerültek, amiért hetek óta nem tudják úgy megnyitni az Indexet, hogy ne az épp kitörő világjárvány híreivel szembesüljenek. Pedig egyre biztosabbá vált, hogy a járvány tragikus veszteségeket és óriási nehézségeket okozva nemsokára idehaza is gyökerestül forgatja fel majd az életet.

Nincs, nem is lehetett más választása a lapnak, mint hitelesen beszámolni mindenről, ami a koronavírussal kapcsolatban történik és amit fontosnak tartanak, miközben megpróbálják az összes fontos kérdést feltenni, és azokra valahogy választ kapni. Abban tehát pillanatnyi kétségük nem volt, hogy egy ekkora közegészségügyi-gazdasági válsághelyzetben az ország legnagyobb újságjaként mi a dolguk. Régóta látjuk, hogy amikor igazán fontos esemény történik, mindig megnő az Index előnye, az viszont az Index szerkesztőségét is meglepte, hogy az olvasók milyen mértékben igazolják vissza, hogy az elhúzódó járvány idején is jól végezik munkájukat.

2_1.jpg

Az Index hosszú ideje piacvezető, de a járvány kitörése óta jóval magasabban stabilizálódott az olvasók száma, amivel képes volt állva hagyni a versenytársakat. Nemcsak a napi valós felhasználók száma nőtt a korábbi kilencszázezer-egymillióról 1,1-1,2 millióra, hanem a különbség is: február eleje óta szinte minden nap százezrekkel többen olvasták az Indexet, mint a többi lapot.¹ Voltak egészen kiugró csúcsok, például március 27-e, amikor új rekordként több, mint 1,9 millió olvasója volt az Indexnek - 700 ezerrel több mint a második helyezett 24.hu-nak.²  Ráadásul ez a rengeteg ember sokkal több időt tölt el a Gemius-DKT adatai szerint az Indexen, mint bármelyik másik online újságnál. A versenytársainkhoz képest négyszer-ötször több időt böngésznek itt.  

Nemcsak a napi tényleges olvasóik száma nőtt, hanem az összes olvasóé is. 2018-ban havonta nagyjából hárommillióan kattintottak többé-kevésbé rendszeresen az Indexre. 2019 márciusában ez a szám már 3,5 millió volt, ezt sikerült idén márciusra 4,26 millió fölé emelni. És ők csak a belföldi olvasók: ha mindenkit beleszámítunk, majdnem 5,1 millió olyan embert találunk, aki az Indexről tájékozódik.³

Az Index főszerkesztője, Dull Szabolcs büszke az olvasottság növekedésére:

"Az Index megkerülhetetlen hírforrás lett az elmúlt években. Az olvasók, láthatóan egyre többen, tőlünk akarják megtudni, mi a legfontosabb az adott napon, az adott pillanatban itthon, a világban, a gazdaságban, a tudományban, a kultúrában és a sportban. A mostani koronavírus-járványnál a számok még jobban megmutatták, hogy ha pontos, fontos, kiegyensúlyozott hírekre kíváncsiak az emberek, az Indexre kattintanak. Azon vagyunk, hogy az év minden napján megháláljuk ezt a kiemelkedő bizalmat."

A főszerkesztő azt ígéri, hogy a szerkesztőséget a megkérdőjelezhetetlen piacvezetői helyzet nem fogja elkényelmesíteni:

"Az Index alapvetően egy újság, amit olvasnak, de sok pozitív visszajelzést kapunk az olvasóktól, hogy szeretnek minket hallgatni és nézni is. Tavaly óta számtalan podcast-sorozatot indítottunk a legkülönbözőbb témákban a tudománytól kezdve a gazdasági elemzéseken át a legutóbbi Forma 1-es futamok kibeszéléséig. Tavaly kezdtük, az idén már rendszeressé vált a Kibeszélő című műsorunk, amelyben a hét legfontosabb közéleti szereplőit kérdezzük élőben. Home office-ban is folytattuk a műsort, újságíróink a saját lakásukból jelentkeznek, és beszélik ki a napi történéseket.

A koronavírus miatt kényszerűen otthon maradó iskolásokra is gondoltunk, amikor elindítottuk az Iskolatévé sorozatunkat - irodalom, matematika és történelem tantárgyakat oktattak kiváló tanárok, és a videókat a számok alapján nemcsak a diákok, hanem a szülők is nézték. Az érettségi után pedig rögtön megkezdődött a második évadban az informatikai oktatás."  

 

¹ Forrás: GEMIUS-DKT, napi átlag olvasószám, belföldi közönség, total platform, 2020. 02. 01. - 2020. 04. 30.
² Forrás: GEMIUS-DKT, napi olvasószám, teljes közönség, total platform, 2020. 03. 27.
³ Forrás: GEMIUS-DKT, havi olvasószám, total platform, teljes közönség. átlagosan 2018-ban, 2019. márciusában. A 2020-as márciusái adatok előbb belföldi, majd teljes közönségre vonatkoznak.